پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
پایگاه خبری پژوهش خبر
پایگاه اطلاع رسانی پژوهش خبر
کد خبر: 6211 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

  بسم الله الرحمن الرحیم در دو سال اخیر ویروس کرونا تغییر و تحولات بر نظام آموزشی کشور و سبک تدریس مدارس گذاشته و خانواده و مدارس را دچار نگرانی های کرده است از این رو با معلم برتر منطقه ۱۰ تهران مصاحبه داشتیم که ایشان از تجارب خود در ایام تدریس شان از قبل […]

 

پایگاه خبری پژوهش خبر

بسم الله الرحمن الرحیم

در دو سال اخیر ویروس کرونا تغییر و تحولات بر نظام آموزشی کشور و سبک تدریس مدارس گذاشته و خانواده و مدارس را دچار نگرانی های کرده است
از این رو با معلم برتر منطقه ۱۰ تهران مصاحبه داشتیم که ایشان از تجارب خود در ایام تدریس شان از قبل و بعد کرونا و کلید واژه موفقیت شان در تدریس صحبت می‌کنند:

 

۱_خود را مختصراً معرفی بفرمایید و از زمان فعالیت های آموزشی تان بفرمایید

مریم حاجی هاشم
حدود ۱۴ سال آموزش در زمینه های ارتباطی و تربیتی دارم.

سالهای ۷۸ تا ۸۱ معاون پرورشی و مدرس پیامهای آسمانی و قرآن مقطع ابتدایی بودم.
حدود سه یا چهارسال در مهد قرآن با بچه های ۴ تا ۷ ساله کار کردم
از سال ۸۶ بعنوان مربی تربیتی در مساجد حلقه های تربیتی داشتم
از سال ۹۱ در مدرسه تدریس درسهای تفکر و سبک زندگی و آمادگی دفاعی و هوش هیجانی و معنوی دارم …
درس سواد رسانه هم تدریس کردم
کارگاههای تربیتی در زمینه رشد متعادل و تکنیکهای ارتباطی دارم.

۲_اولین روز مدرسه را چگونه شروع می کنید در این سال ها که آموزگار بودید؟

اولین روز مدرسه برای من یک فرصت تازه محسوب میشه ..
فرصتی دوباره برای حرکت الهی و هدفمند .. برای حضور در موقعیت ارتباطی و ارزیابی خودم ..
برای تجربه های تازه و تلاشهای انگیزه بخش
برای بررسی فضای جامعه و اندازه گیری پیشرفتها و موانع ..
ارتباط آموزشی و پرورشی برای من میدان خدمت و رضایت خداست ..

۳_شما در تدریس خود از چه روش ها و شیوه هایی استفاده می کنید که تفاوت ایجاد می کند؟

مهمترین روش من در تدریس ،ارتباط پژوهش محور و گفتگو محور هست ..
ایجاد فرصت امن برای دانش آموز در بیان نظریاتش
خوب گوش کردن …احترام به وجود انسانی و هوش الهی دانش آموز
تدریس همراه شوخی و طنز و هیجان مثبت ..
استفاده از مطالعات زیاد کتابهای مرتبط و دادن اطلاعات کاملتر و آگاهیهای بیشتر …
ارتباط جدی با نظریات دانش آموز و اهمیت دادن به نظریاتشون…

۴_نحوه ایجاد تعادل با دانش آموزان باسطح هوشی متفاوت؟

شناسایی ظرفیتها و قرار دادن دانش آموز در موقعیت متناسب با ظرفیتش که همه احساس توانمندی کنند ..
استفاده از همه دانش آموزان در میدان نظریه پردازی و اجرا
ایجاد میدان‌های متفاوت برای استعدادهای متفاوت…

۵_ نقش مشارکت والدین در امر تدریس شما چگونه بوده است؟

چون حیطه ی علمی موارد تدریس بنده ،بیشتر در سبک زندگی و مهارتهای ارتباطی بوده ،خانواده ها با استقبال از نوع ارتباط و موضوعات مورد گفتگو ، من و فرزندانشون رو تشویق میکنند و نظریات شان رو بیان میکنن.
هم اندیشی و همدلی و همراهی دارند.

۶_بنظر شما یک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است و به چه ظرافتهایی توجه دارد؟

معلم خوب اول از همه مربی نفس خود است …دارای امنیت روانی و اقتدار ارتباطی است ..
هدفش بندگی خداست و تلاشش خالی از منفعت طلبی مادی صرف است ..
معلم خوب تخصص و تعهد دارد و در سالهای کار با ارزیابی منطقی و نقد پذیری رشد میکند و تجربه اش قابلیت انتقال دارد ..
معلم خوب ،ارزش فعالیت خود را میداند و با احترام رفتار میکند.

۷_برای سایرهمکاران چه توصیه ای داریدتا در کار تدریس وارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟

اول از همه خودباوری و تقویت علمی دائمی ..
و دارا شدن سواد ارتباطی به روز رسانی شده و عمل متعادل ..

۸_ تعامل مدیریت مدرسه با معلمین بایدچگونه باشد؟

اندیشه مدیر یک مجموعه ،روحی است که در تمام مجموعه حضور دارد …
مدیر باید قوی و مقتدر و محترم و تلاشگر باشد
مدیر باید رفتار مهندسی شده داشته باشد و تشکیلات را با عدالت رهبری کند ..
مدیر به معلمین روح حرکت و نظم تزریق میکند و باید با برنامه ریزی به موقع و منظم مجموعه آموزشی خود را هدایت کند.

۹_ درچشم شما چه دانش آموزانی همیشه به یاد شما می مانند؟

دانش آموز باادب و تلاشگری که هدفش را با جدیت دنبال میکند ..
از اشتباه نمیترسد و قدرت حل مساله دارد.

۱۰_ اگر سوال و مطلب بود در مصاحبه مطرح نشده و لازم میدانید بفرمایید

 

خیر ..
خیلی صمیمانه از شما سپاس گزارم .

خبر:پایگاه خبری پژوهش خبر

خبرنگار:محمد احمدی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهش خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید