شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-18
پایگاه خبری پژوهش خبر
پایگاه اطلاع رسانی پژوهش خبر
کد خبر: 32456 |
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری پژوهش خبر؛ حدود ۱۹  درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی هستند و هم‌اکنون حدود ۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند.تهران بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است؛ علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خرداد سال ۱۴۰۱ گفته […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری پژوهش خبر؛ حدود ۱۹  درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی هستند و هم‌اکنون حدود ۳ میلیون دانش‌آموز در مدارس تخریبی در حال تحصیل هستند.تهران بیشترین مدارس فرسوده کشور را در خود جای داده است؛ علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خرداد سال ۱۴۰۱ گفته بود: تقریبا ۴۰ درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است، فضاهای آموزشی تهران به لحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی، نوسازی و اقدامات موثر در این زمینه است.به گفته مجید عبدالهی؛ معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، سمنان، اردبیل، گیلان، زنجان، کرمان، یزد، همدان، خوزستان، اصفهان و مرکزی ۱۴ استان در اولویت مقاوم‌سازی یا تخریب و بازسازی مدارس هستند.در چنین شرایطی، اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در بودجه سال ۱۴۰۲ در بخش تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تنها حدود ۱۰ درصد تخصیص یافته که در واقع به معنای توقف برنامه‌هاست.برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس معتقدند که اگر با اعتبارات فعلی بخواهیم بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده را انجام دهیم به بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز داریم یعنی عملاً هیچ امیدی به مقام‌سازی مدارس تخریبی وجود ندارد.مجموع اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی مدارس در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۸ میلیارد تومان و مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای این سازمان ۷.۸ هزار میلیارد تومان است.طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره میزان تحقق اعتبارات سازمان نوسازی مدارس؛ ۲۲.۱ درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای ابلاغی به سازمان نوسازی مدارس تخصیص داده شده که این میزان ۸۱ میلیارد تومان کمتر از مأخد هشت دوادزهم بوده است.در برخی از ردیف‌ها همچون تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تخصیص تنها حدود ۱۰ درصد است که در واقع به معنای توقف برنامه‌هاست.وضعیت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان نوسازی مدارس نشان می‌دهد که عملاً با تخصیص اندک به این سازمان حدود ۲۵ درصد پروژه‌های مهم مدرسه‌سازی یا بازسازی و مقاوم سازی مدارس در وضعیت بحرانی قرار دارد.سازمان نوسازی مدارس تا این لحظه نسبت به عدم تخصیص بودجه و تأثیر منفی آن بر روند تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، واکنشی نداشته است.در جدول زیر وضعیت تخصیص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس را مشاهده می‌کنید:بیشترین اعتبار تخصیص یافته مربوط به احداث، تکمیل و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و آبخوری مدارس با ۳۱ درصد میزان تحقق است.این در حالی است که طبق آمار رسمی اعلام شده در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور چنین وضعیتی را شاهد هستیم:۷۰۱۷ مدرسه (۱۱.۱۹ درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.۱۵۲۶۵ مدرسه (۲۴.۳۵ درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.۵۲۶۸ مدرسه (۸.۴ درصد) فاقد چشمه توالت.کمترین میزان تخصیص هم مربوط به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است.انتهای پیام/

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری پژوهش خبر در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید